Turer i Øygarden

• Lynghovdo 80 moh – Brotavarden 87 moh
    Fra Voa 16.02.2022 Beskrivelse av turen På denne turen kan en ha med seg badetøyet og håndkle for et oppfriskende bad i sjøen underveis på turen. Dette er en kjempefin tur i nydelig kystlandskap. Det er ikke alltid en trenger høye fjelltopper for å nyte fin norsk natur. På tur opp mot Lynghovden vil du…
  • Hillefjellet 78 moh (Idlefjell)
    Fra Algerøyna 23.03.22 Beskrivelse av turen På begynnelsen av turen finner du mange skilt blant annet Kystpass. Følg grusstien innover og du vil komme til et veiskille med nye skilt, her skal du fortsette på grusstien og følge rød merking. Når du kommer til vannet skal du inn på sti som går til venstre på…
  • Sangoltshornet 184 moh
    Fra Sangoltsvegen 23.03.22 Beskrivelse av turen Rett ved parkeringen er det en port, denne skal du igjennom. Det er vanskelig å se stien, men peil deg midt mot trærne som står til høyre for strømmasten. Du vil etter hvert se en sti som fører igjennom en ny port. Her i fra er det god sti…
  • Varden 80 moh
    Tyssøyna 07.02.22 Beskrivelse av turen Fra parkeringsplassen går du langs veien videre ned mot sjøen hvor det er skiltet «kun kjøring tillatt til eiendommene». Fortsett videre opp bakken og rett frem til du kommer til skiltet «Smivågen» og «Til friområde». Veien inn på friområde består av bred grusvei. Du kan få følelsen av å gå…
  • Høgafjellet 300 moh
    Fra Haganes 01.03.22 Beskrivelse av turen Fra parkeringen går du opp hovedveien og rundt svingen. På høyre side av veien begynner stien. Her er det flere skilt, men ingen til Høgafjellet. Følg Nordsjømerkingen (Blå N) til du kommer til skilt til Indrafjellet (Haganesfjellet) Her tar du stien til venstre og fortsetter på Nordsjøløypen. Tidvis langt…
  • Nipasåto 87 moh
    Fra Telavågen idrettsarena Beskrivelse av turen Fra parkeringen går du tilbake hvor du kom kjørende i fra, går forbi Telavåg stadion og like etter er det skiltet til Nipasåto, her starter turen. Ingen merking videre innover, men enkelt å følge stien, er nærmest en rett strekning mot toppen. Litt vått og gjørmete sti, men en…